Готовий переклад Alpha Centauri — переклади без субтитрів / Alpha Centauri — переклади без субтитрів: Місія Хаябуса-2

Японська місія "Хаябуса" стартувала 3 грудня 2014 року з космодрому Танегашіма на ракеті-носії HII-A.

609-кілограмовий апарат почав свій довгий шлях до далекого астероїда класу С з іменем - Рюгу. Близько одного року було потрачено на те, щоб розігнати Хаябуса за допомогою гравітаційного поля Землі. В грудні 2015-го апарат попрощався з земною орбітою на пять років.

В польоті використовувалися також власні іонні двигуни апарату. На анімації ви можете бачити, що орбіта Рюгу пересікає не тільки земну, але й марсіанську орбіти.

Погоня тривала три роки. Вже наприкінці літа 2018 були отримані перші фото астероїда, що наближався.

Втім, місія апарату набагато складніша, ніж це може здатися на перший погляд: вивчення майже кілометрового в діаметрі астероїду полягає не тільки в його фотографуванні. Спершу "Хаябуса" мала наблизитися на відстань 20 кілометрів і "зависнути". Це фаза картографування: головною задачею було визначення фізичної форми та властивостей астероїду, а також пошук місця для посадки MINERVA, трьох астероїдних роверів та MASCOT — спеціального «стрибучого» модулю.

22 вересня, спустившися до висоти лише 60 метрів над Рюгу, апарат розпочав першу висадку. На поверхню астероїду були випущені двійко мініатюрних роботів MINERVA-II.

На борту вони несуть навігаційні сенсори, що надають можливість визначити місце знаходження апаратів та орієнтацію в просторі, механізми, що здатні змінювати центр ваги роверів і стрибками змінювати їх розташування, та невеликі літій-іонні батареї, які прослужать близько 16 годин.

Широкоформатні камери MINERVA зробили перші знімки поверхні Рюгу. Спеціальний радіометр надасть роверам змогу дослідити температурні зміни на поверхні астероїду під час зміни дня та ночі.

Також буде виміряне магнітне поле астероїду, для цього на апаратах встановлені магнітометри. Спеціальні мікроскопи, спрямовані на поверхню, нададуть можливість детально дослідити зразки її частинок.

Передавання сигналу забезпечує пласка антена. MINERVA збирає дані у декількох місцях, вдень та вночі за місцевим часом Рюгу. Всього за два місцеві дні (приблизно 16 годин) буде зібрано величезну кількість даних.

Під час сеансів зв'язку "Хаябуса" слугує ретранслятором, що звільняє від необхідності ставити на посадочні ровери потужні передавачі. У жовтні "Хаябуса" відправить на астероїд стрибучий ровер MASCOT, а наступного, 2019-го, року — ще один ровер MINERVA.

Сам апарат несе чотири інструменти.

Найбільш очевидний — камера оптичної навігації, ONC.

Вона складається з декількох камер, що слугують очима апарату. ONC-T об'єднує CCD-матрицю з розподільною здатністю 1024х1024 пікселі та фільтри під різну довжину хвилі. Змінювані кут огляду та розділова здатність нададуть можливість отримати зображення астероїду з різних відстаней. З відстані у 10 кілометрів розділова здатність знімків дорівнює стам сантиметрам на піксель, а з дистанції в 100 метрів — лише 1 сантиметру на піксель!

Використовуючи кольорові фільтри, вчені матимуть змогу отримати знімки в різних діапазонах та точно визначити склад астероїду за світлом, відбитим відомими нам матеріалами. Об'єднавши такі знімки, вчені зможуть знайти області, що містять воду, та визначити місця виїмку грунту.

Ще дві широкоформатні камери здатні ефективно фотографувати поверхню з відстані від одного метру. Здебільшого вони будуть використані для навігації апарату, адже в їх поле зору входить усе, що знаходиться під сонячними панелями "Хаябуси". А хороша фокусна відстань дозволить при наближенні до поверхні зафіксувати об'єкти розміром навіть в 1 міліметр.

Другий науковий інструмент - ближній інфрачервоний спектрометр, NIRS3.

Щоб запобігнути нагріванню, він схований під спеціальним відбивним матеріалом, де температура не підніматиметься вище за - 85 градусів за Цельсієм.

Лінза ловить світло та за допомогою дифракційної решітки розбиває його на два пучки з різною довжиною хвилі, які відбиватимуться на світлочутливій матриці.

Молекули води збирають інфрачервоне світло на довжині хвилі близько трьох мікрон. Вивчаючи цей спектр, вчені зможуть визначити кількість води у складі астероїду та його теплову історію.

Ось такий спектр було отримано під часу прольоту повз Землю. Вода була визначена правильно. Який спектр покаже Рюгу?

Інфрачервона камера, NIR.

TIR покаже рисунок теплового поглинання, або термограму Рюгу. Для цього будуть задіяні два неохолоджуваних двовимірних мікроболометри.

Фізичні умови на поверхні Рюгу визначатимуться за температурним профілем, що формується обертанням Рюгу навколо осі та рухом астероїду навколо Сонця.

Перепади температури мають бути вищими у піщаних областях та нижчими — у скелястих. До речі, ці спостереження знагодяться не лише для наукових досліджень, а й для вибору місця забору ґрунту.

Четвертий інструмент — лазерний висотомір LIDAR.

Лазерний промінь проходить крізь розширювач та відбивається від поверхні астероїду. Вимірюючи час, за який відбитий промінь повертається назад, можна визначити відстань до об'єкту. В той же час камера робить знімки поверхні, за якими можна буде визначити форму Рюгу. Це важливо для планування подальших дій. LIDAR здатен виявити також пил, що відділяється від поверхні астероїду.

Гравітація Рюгу буде виміряна за рахунок змін у висоті "Хаябуси" над поверхні астероїду в момент, коли апарат відключить двигуни та знаходиметься у стані вільного падіння на поверхню. Гравітаційне поле розповість про внутрішню будову Рюгу.

"Хаябуса" має ще декілька інструментів: невелике відпружне приладдя (ударний механізм), трубу для забору ґрунту та повертну капсулу. Апарат візьме зразки ґрунту одразу у двох місцях. На додаток відпружний механізм зробить на поверхні астероїду штучний кратер, звідки буде відібраний більш глибокий, не підрушений матеріал.

Завершивши збирання зразків ґрунту, у 2019 році "Хаябуса" розстанеться з астероїдом та рушить до Землі. Тепер вже Земля наздоганятиме апарат, і наприкінці 2020 року відбудеться довгоочікувана зустріч: "Хаябуса" повернеться на навколоземну орбіту. Але на цьому місія не скінчиться.

Адже апарат має віддати людству з такими труднощами отримані зразки.

Розпечена тертям від проходження через атмосферу крихітна капсула приземлиться в австралійському регіоні. Місія "Хаябуса" завершиться доставкою астероїдного ґрунту на Землю.

Перекладачі: ichimaru, ACH, jull_s